og-image-rsl

Vijfdes naar musical Red Star Line

Op vrijdag 17 november trokken onze vijfdejaars op uitstap naar het Studio 100 – theater in Puurs.

Ze volgden hier, in het kader van de vakken geschiedenis en esthetica, de musical Red Star Line.

Hieronder enkele reacties van leerlingen:

“Ik vond het mooi hoe je zag dat de persoonlijkheidskenmerken opeens switchten vanaf je in Amerika terechtkwam. Dit gaf je echt een ‘realitycheck’ van hoe het er toen aan toe ging. Rijken waren hebzuchtig en egoïstisch terwijl armen enkel het beste voorhebben met de mens. Ook hoe werd afgebeeld dat ook rijken het niet altijd makkelijk hebben was enorm boeiend en het liefdesverhaal geeft de musical toch een extra touch. Daarom vind ik het een heel leuke uitstap voor onder andere het vak geschiedenis, niet alleen omdat ik zelf heel geïnteresseerd ben in musicals, maar ook omdat het je echt een levendige manier geeft om gebeurtenissen te tonen en dit komt natuurlijk op een andere manier binnen dan tijdens de les.”

(Lenne, 5HW)

“Wat mij bijbleef was dat de Red Star Line een belangrijke rol speelde in de migratiegeschiedenis.
Het was gek om te zien hoeveel mensen eigenlijk hun leven waagden op de hoop dat ze een beter leven zouden vinden aan de andere kant van de wereld.

Wat mij ook opviel en is bijgebleven was de diversiteit van de passagiers. Het was fijn om te zien hoe mensen van verschillende culturen, achtergronden en verschillende nationaliteiten samenkwamen op de schepen van de Red Star Line. Deze diversiteit maakte de reis nog interessanter en liet mij zien hoe migratie wereldwijd is.

Ook de verhalen van de passagiers ontroerden mij, het vertelde persoonlijke verhalen van de passagiers. Ik ging helemaal op in het verhaal van de Red Star Line en leefde echt mee met wat mensen in die tijd meemaakten.
Het ws fijn om de lessen geschiedenis eens ‘levend’ te zien in plaats van alleen maar de les. Hierdoor heb ik ook zaken geleerd over de migratiegeschiedenis. Nu begrijp ik ook meer hoe migratie de wereld beïnvloed.”

(Febe, 5HW)

Comments are closed.