Het eerste leerjaar A
Klassieke vorming | Moderne vorming | Technische vorming | |
Leerjaar | 1A | 1A | 1A |
Aardrijkskunde | 2 | 2 | 2 |
Differentiatie Frans | 1 | 1 | 1 |
Differentiatie Latijn | 1 | - | - |
Differentiatie Nederlands | - | 1 | 1 |
Differentiatie wiskunde | - | 1 | 1 |
Frans | 3 | 3 | 3 |
Geschiedenis | 1 | 1 | 1 |
Godsdienst | 2 | 2 | 2 |
ICT | 1 | 1 | 1 |
Latijn | 4 | - | - |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | 2 |
Mens & samenleving | 1 | 1 | 1 |
Muzikale opvoeding | 1 | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 |
Beeld | 2 | 2 | 2 |
Project | - | 2 | 2 |
Techniek | 2 | 2 | 2 |
Wiskunde | 4 | 4 | 4 |
Totaal | 33 | 32 | 32 |
> Project Moderne en Technische Vorming

Alle eerstejaars uit de richtingen ‘moderne vorming’ en ’technische vorming’ volgen twee uur per week het vak ‘project’. Na een algemene module ‘leren leren’ schuiven de leerlingen door tussen de modules stem, kunst en cultuur. Elke module omvat 10 keer 2 lesuren. Het doel van het doorschuifsysteem is dat de leerlingen algemene kennis/vaardigheden ontwikkelen en dat ze hun talenten ontdekken. We zoemen in op verschillende vormen van “knap” zijn: mensknap, woordknap, zelfknap, beeldknap, beweegknap, natuurknap, muziekknap en rekenknap. Zo kunnen onze leerlingen stuiten op iets dat hun niet lukt en ook uitblinken in wat ze goed kunnen. Het mooie is dat ze hun talenten bewust kunnen inzetten om ook de dingen te kunnen waarin ze wat minder goed zijn (als hefboom).
De kennis van het ‘leren leren’ komt ook terug in elke module. Zo maken ze bijvoorbeeld een mindmap of leren ze nieuwe woordenschat via de aangeleerde apps. Apps en sociale media spelen een belangrijke rol. We willen de leerlingen op deze manier ook media kritisch maken en hun digitale vaardigheden bijbrengen.
Het eerste leerjaar B
Leerjaar | 1B |
Engels | 1 |
Frans | 2 |
Godsdienst | 2 |
ICT | 1 |
Klassenuur | 1 |
Lichamelijke opvoeding | 2 |
Maatschappelijke vorming | 4 |
Natuurwetenschappen | 2 |
Nederlands | 4 |
Artistieke vorming | 2 |
Project | 3 |
Techniek | 4 |
Wiskunde | 4 |
Totaal | 32 |
> Project B-stroom
Project B-stroom
Tijdens de lessen project maken de leerlingen van 1B kennis met verschillende domeinen:
– economie en organisatie
– kunst en crea
– maatschappij en welzijn
– STEM technieken
– voeding en horeca
Het doel van deze projecten is, naast kennis verwerven, werken aan technische en sociale vaardigheden zoals: zelfstandigheid, flexibiliteit, samenwerken, zelfkennis en methodisch werken.
In elk project werken de leerlingen samen naar een eindproduct toe. Enkele voorbeelden zijn:
– organisatie van een teambuilding voor de eerste graad B-stroom;
– we werken rond gezonde en ecologische voeding: organiseren van een soepbar voor de leerkrachten;
– we leren de ouderenzorg en kinderopvang kennen en werken hieraan mee;
– organisatie van de proclamatie voor de leerlingen van het tweede jaar B-stroom, Economie & Organisatie (b) en Maatschappij & Welzijn (b).
