Flyer opendeur (zonder qr-code)

Opendeurdag en start inschrijvingen

Op zaterdag 12 maart 2022 organiseren wij onze jaarlijkse opendeurdag.

Vanaf dit moment zal het voor nieuwe leerlingen ook mogelijk zijn om zich in te schrijven op onze school.

Wij kijken er naar uit jullie te ontmoeten op onze opendeurdag.

frans rottiers (1)

Inhuldiging Frans Rottiers

Op vrijdag 26 mei namen de leerlingen van het 6e jaar deel aan de herdenking van Frans Rottiers. Deze Ledenaar sneuvelde als eerste Belgische soldaat in de Koreaanse Oorlog (1950-1953). Hij werd met militaire eer begraven in Lede, maar na enige tijd werd zijn graf geruimd. Met dezee herdenking en inhuldiging van een gedenkplaat op de begraafplaats van Lede wil men deze fout rechtzetten. In het bijzijn van de Zuid-Koreaanse ambassade en de Belgische militaire autoriteiten, maakten onze leerlingen duidelijk dat vrede nooit definitief verworven is en dat herinnering de brug slaat tussen heden en verleden.

Cicerowedstrijd

Proclamatie Cicerowedstrijd

Op woensdag 10 mei werd Kato Lauwereys (6LWI1) in Gent geproclameerd voor haar knappe prestatie op de Cicerowedstrijd. Ze behoorde immers tot de negen beste kandidaten van Vlaanderen. Hierdoor kreeg ze de kans om ook deel te nemen aan de internationale wedstrijd in Arpino én mocht ze gedurende een week op stap gaan in Rome met de andere acht beste kandidaten. Het was voor haar een heel mooie ervaring als afsluiter van zes jaar Latijn. We zijn bijzonder trots op haar!

lijf en liefde

Week van de Lentekriebels

Vorige week was het onze eigen week van de lentekriebels. Het thema van dit jaar was (het taboe op) menstruatie (schaamte & armoede). Het werd het startsignaal van het gratis verspreiden van menstruatiemateriaal in de meisjestoiletten. In verschillende klassen werd er ook relationele en seksuele vorming gegeven aan de hand van toffe methodieken zoals bijvoorbeeld het spel ‘Booost!’ of ‘de bloosdoos’.

Odoo

LabOdoo

In het kader van de lessen economie en economie CO deden we met de leerlingen van het vierde jaar mee aan het project van Odoo. LabOdoo, een educatief laboratorium voor toekomstige ondernemers, kwam naar onze school. Dit was hét moment voor de leerlingen om in de huid te kruipen van een werknemer en zo het professionele bedrijfsleven te ontdekken in een fictief bedrijf, Woody Furniture. Binnen 9 afdelingen werden verschillende rollen opgenomen zoals verkoper, magazijnier, boekhouder, web designer, technieker,… en allerlei uitdagingen aangegaan om Woody Furniture zo goed mogelijk te runnen. En dat deden onze leerlingen met veel enthousiasme.

Alle foto’s terug te vinden onder het tabblad “School leeft!”.

Honegem

Excursie Honegem vierdejaars

Na het partieel examen Wiskunde trokken onze vierdes er met de fiets op uit naar het natuurgebied Honegem. Hier leerden ze over de verschillende ecosysteemdiensten en de rol die organismen en het milieu op elkaar hebben.

100 dagen (1)

100 dagen

Onze zesdejaars vierden donderdag 16 februari de start van hun laatste 100 dagen op onze school. Ze knutselden zelf een knappe show in elkaar 👌🏻
Veel succes en plezier in jullie laatste 100 dagen op onze school!
Schrijf ze vrijdag

Schrijf-ze-VRIJdag

6 februari was het Schrijf-ze-VRIJdag door Amnesty International. In de les werkten vele klassen rond mensenrechten en de strijd voor gelijke rechten. De leerlingen konden hun stem tegen onrecht laten horen door massaal brieven te schrijven voor vier acties, met een totaal van 1114 brieven als resultaat!

VWO-transp_crop-e1599576453284

Vlaamse Wiskunde Olympiade – eerste ronde

Heel wat leerlingen van de tweede en derde graad braken hun hoofd gisterennamiddag over 30 wiskundige vragen tijdens de eerste ronde van de wiskunde-olympiade.

Er zijn 4 van de deelnemende 29 leerlingen die doorstoten naar de tweede ronde (cesuur van 113): Mirthe De Backer uit 5WeWi2, Vincent Goossens en Kato Lauwereys uit 6LWI1 en Xander Vierendeel uit 6WeWi1.

Van harte proficiat aan alle deelnemers!

Poëzieweek 2023 (2)

UniMath

UniMath (RUG) heeft als doel jongeren te sensibiliseren voor het nut van de wiskunde—een wetenschap die maar al te vaak onterecht als overbodig, theoretisch en saai wordt afgedaan. Door echte toepassingen uit te leggen, zonder daarbij de ware aard van de wiskunde uit het oog te verliezen of te vervallen in het uitvoeren van vooraf bepaalde recepten, worden leerlingen er zich van bewust dat wiskunde nodig is, dat het een belangrijke rol speelt in het bedrijfsleven, en dat net het bestuderen van abstracte wiskundige structuren de wiskunde universeel toepasbaar maakt.

In de voormiddag kunnen de leerlingen gedurende twee lesblokken van 75 minuten kennis maken met een modern onderwerp uit de wiskunde. Zowel de wiskunde zelf als een toepassing komt aan bod. Voorbeelden van onderwerpen : Wiskundige aanpak van vage informatie, Projectieve vlakken en codes, Google PageRank algoritme, Gezichtsherkenning via neurale netwerken, …

In de namiddag wordt op een speelse manier verder aan wiskunde gedaan. Er wordt een wiskundequiz georganiseerd, een spelletjesronde waarbij elke klas tegen elke andere klas uitkomt met een wiskundig spel, een massaspel met wiskundige dilemma’s, en tenslotte ook een raadselronde waarin elk team zoveel mogelijk wiskunderaadsels van gevarieerde moeilijkheidsgraad dient op te lossen. De winnaar gaat altijd naar huis met een beker, en een aantal boeken en films, ook al met wiskundige inslag.

Onze leerlingen van het SMC namen met veel enthousiasme deel, en werkten goed samen in ploegverband.